Digital marknadsföring inkluderar tjänster och produkter som händer via digitala medier och plattformar. Vi använder oss utav digitala kanaler som sociala medier, e-post, hemsidor och sök, för att kunna kommunicera med våra klienter samt framtida klienter.
Digitala marknadsförare ansvar är att skapa känndom om ett visst varumärke, leadsgenerering samt driva klienter framåt i en köpprocess, via digitala kanaler. Det vanligaste är att de som sysslar med digital marknadsföring, använder sig utav olika digitala kanaler för att nå ut till så många potentiella klienter som möjligast.
Digital marknadsföring riktar sig i första hand till ett specifikt segment, inom en klientbas, med ett flertals olika meddelanden som tilltalar denna grupp. Dessa annonser och metoder kommer att inkludera sociala medier annonser, e-postannonser mm. Här nedan så går vi genom ett antal av de olika annonsformaten samt verktygen som vi använder oss utav.
Nya teknologier i digital marknadsföring
Nya teknologier som Ai, AR och maskininlärning har verkligen revolutionerat digital marknadsföring online. Då dessa erbjuder betydligt bättre verktyg för kund interaktioner och dataanalys. Maskininlärning och Ai gör det möjligt att automatisera marknadsföringskampanjer.
Augmented reality ökar verkligen engagemanget genom att skapa omslutande och interaktiva upplevelser för konsumenter, detta ökar både kundnöjdhet och varumärkesmedvetenhet. Tack vare dessa teknologier så erbjuder marknadsförare chansen att kunna skapa mer engagerade och effektiva kampanjer, än någonsin förr.
Hemsidan
Din hemsida är alltid en central del av din digitala marknadsföringsstrategi. Det är en väldigt mäktig och kraftfull kanal, det är även ett bra medium som behövs för att kunna genomföra en mängd olika marknadsföringskampanjer. Din hemsida ska alltid representera ditt varumärke eller din produkt. Den ska vara både snabb, enkel att använda och mobilvänlig.
Pay-per-Click (PPC) -annonsering
Inbound marketing
Inbound marketing är en marknadsföringsmetod, som finns till för att locka klienter, till en verksamhet geno att ge dem användbar och relevant information. Istället för att man ska jaga dem med en massa annonser. Det handlar helt enkelt om att man vill bygga en långvarig och stabil relation med dem. Detta genom att ge dem värdefull information, samtidigt som man löser deras problem. Inbound marketing använder sig vanligtvis utav content marketing.
Datasekretess och reglering i digital marknadsföring
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.