
Ett lead är en person som är en potentiell klient för en viss nisch. Det handlar i grund och botten om att man har en kanal som forslar in personer som är intresserade av att köpa det du har att erbjuda. Det absolut enklaste sättet som du kan beskriva ett lead, är en person som du har kontaktuppgifter till som du har möjlighet att konvertera till en kund.
Vad menas med leadsgenerering?
Leadsgenerering är den process när man hittar och samlar potentiella klienter till en verksamhet eller företag. Det handlar helt enkelt om att skapa ett flöde med intressenter till en viss produkt, tjänst eller vara. Leadsgenerering är verkligen en viktig och stor del för både b2b och b2c.
Leadsgenerering är data
När du genererar leads så innebär detta att du kommer att samla in data samt planera en så kallad outreach. Detta kan du välja att göra antingen via olika online verktyg som arbetar per automatik, eller att du använder dig av exempelvis ett Ai verktyg.
Oavsett om detta skulle ske helt manuellt eller på automatik, så fungerar det exakt likadant. Den data som samlas information om dina potentiella klienter, detta inkluderar kontaktuppgifer, bolagsuppgifter och deras beteenden online.
Du kan använda dig av leadsgenerering av två olika syften helt och hållet på ditt marknadsföringsteam samt säljteam.
Din målgrupp ska alltid vara i fokus
Du ska alltid fokusera på att bygga upp en process där du bearbetar rätt leads. Detta kan du göra genom att du riktar din energi emot varje persons som har visat intresse för ditt bolag i någon form, detta för att dina chanser att just dessa personer faktist blir konverterande kunder är större.
Ditt fokus när det kommer till leadsgenerering och leads är att du ska förstå hur din målgrupp fungerar. Ett vanligt misstag många gör är att de marknadsför sina tjänster och produkter till alla, istället för att rikta sig in på personer som finns i ens målgrupp och är en bättre match.
Ett bra exempel på hur du kan fokusera på din målgrupp, är att skapa en media kampanj, där du kan ställa in din målgrupp. Detta är ett perfekt tilllfälle för dig att göra dina kampanjer mer nischade, genom att du väljer att dela in din målgrupp och rikta in dina annonser. Du kan även testa på att först kontakta din målgrupp eller att visa din annons för en säljchef eller ett säljbolag som kan hjälpa dig nå ut till rätt målgrupp.
Leadsgenerering till sälj eller marknad?
Man använder oftast i första hand leadgenerering inom försäljning, dock så utvecklades det med tiden att även användas för marknadsföringssyfte. Idag så hittar du ett flertal säljbolag där det bara är marknadsföringsteamet som använder sig av leadsgenerering, och istället är säljavdelningen fokuserade på nykundsbearbetning av leadsen.
Det är idag inom två olika benämningar samt processer som man talar om leadsgenerering, sälj och marknadsföring som tidigare nämnt.
Leadsgenerering är verkligen en av de absolut viktigaste grunderna när det kommer till ditt bolag. Det kommer att förbättra din säljprocess och du kan regelbundet fylla din pipeline med de rätta leadsen och samtidigt stänga betydligt flera affärer, då du bygger starka relationer med dem som redan är köpbenägna.
Telemarketing bolag, säljchefer och account managers har mängder med tid, för att använda sig utav leadsgenererade verktyg som hjälper dem att maximera deras konvertering.
Hur genereras leads?
Leadsgenerering fungerar på det sätt att en besökare besöker ert bolag genom ett av era marknadsföringskanaler, exempelvis via en hemsida, blogg, annons eller sociala medier. Den besökaren kommer sedan att klicka på er call to action, vilket är en knapp, bild eller ett meddelande som uppmuntrar besökaren att ta någon åtgärd.
Er call to action för över besökaren antingen till en landningssida alternativt att du mottar besökarens uppgifter via den call to action som de tog.
Leadgen marknadsföring
Det finns idag ett flertals olika metoder och sätt som du kan skapa en bra leadsgenerering när det kommer till ditt bolag, här nedan listar vi ett antal utav dessa:
Content Marketing
Content marketing är verkligen ett av de bästa sätt som du kan få in nya besökare till din landningsida. Det vanligaste är att man skapar content kring ett visst ämne, som kommer vara intressant och aktuellt för era besökare. Någonstan i innehållet så har ni en call to action som kommer att leda besökaren till antingen ett kontaktformulär eller till en ny webbplats.
E-post
E-post är även ett bra sätt som du kan nå nya klienter via leadsgenerering. Du kan sprida ditt budskap och meddelande till redan nuvarande intressenter för ditt varumärke via e-post marknadsföring. Dessa e-post adresser kan du antingen köpa in alternativt att du samlar in nya e-post adresser via din hemsida.
Annonsering och Retargeting
Det enda målet med en annons är att personer ska ta visa åtgärder. Varför skulle du spendera pengar annars? Om du vill att dina besökare verkligen ska konvertera, så är det viktigt att din landningssida reflekterar precis det som blivit lånat i er annons. Samt den åtgärd du vill att besökaren ska ta är klart.
Blogg
En annan bra ide är att genom er blogg skapa en leadsgenererings kanal. Det funkar på det sätt att genom att ni anpassar era blogginlägg utifrån olika sökord, och optimerar dessa, så kan ni få in relevant trafik till er sida, som ni sedan kan erbjuder era produkter och tjänster till.
Sociala medier
Sociala media plattformar gör det verkligen enkelt för dig som ägare att vägleda dina besökare till visa åtgärder. Det kan handla om olika Instagram stories, Facebook inlägg osv. Ni kan även välja att marknadsföra era olika erbjudanden och kampanjer direkt till er publik.
Produkt Trials
Ett sätt som ni kan undvika större hinder i er försäljning är genom att ni erbjuder trials av era tjänster och produkter. När ett lead använder er produkt så kan ni erbjuda ytterliga kampanjer, erbjudanden och resurser för att få dem att köpa mer. En annan bra metod ska inkludera er branding i era gratis versioner, så att ni kan fånga in ännu flera klienter.
Referral Marketing
Detta handlar om att ni mottar leads via referenser. Detta kan ske antingen via word of mouth eller via det som kallas affiliate marketing online. Det betyder helt enkelt att ni har olika kanaler där andra personer skickar er leads. Detta har blivit ett populärt sätt för företagare att locka in allt fler klienter.
Varför inte bara köpa sina leads?
Både telefonsäljare och marknadsförare vill ha sina leads funnlar fulla, och detta helst snabbt, just därför så finns det alltid en viss frestelse att köpa sina leads.
Att köpa leads till skillnad ifrån att du får in dem organiskt, är betydligt lättare och det tar mindre tid, och ansträngning, även då det är betydligt dyrare.
Det första problemet med att köpa leads är att leadsen inte känner till ert bolag, det vanligaste är annars att ett lead har vart inne på en viss hemsida, och där genom registrerat sig, då det inte har gjort detta hos er, så kan det bli betydligt svårare att konvertera dessa.
Detta beror även på att alla de meddelanden och kontakter som ni tar med köpta leads, är helt oönskade och ni ses lätt som påträngda.Om de inte heller någonsin har hört talas om er, så kan de lätt flagga era meddelanden som span, vilket är riskfyllt för er som företag. Det innebär inte bara att alla era meddelanden blir bortfiltrerade som spam, utan e-post leverantören kan även välja att blockera eran epost helt, genom att sätta upp er på en svartlista.
Det är alltid bäst att generera leads på ett organiskt viss.
Vad är Lead Scoring?
Lead scoring är ett riktigt bra sätt för dig att kvalificiera dina leads kvantitativt. Med lead scoring så får ett lead ett så kallat numeriskt värde, eller poäng, som visar vart de finns på skalan ifrån intresserade till redo för försäljning. De olika kritierierna för detta kommer att vara helt och hållet upp till er, och ni måste utgå ifrån samma skala när det kommer till er försäljningsteam till er marknadsföringsavdelning.
Ni kan välja att sätta era poäng baserat på mängden leads nu har, informationen som de valt att lämna, deras engagemang eller andra typer av kritierier som ni väljer. Det kan vara så att ni ger ett lead högre poäng om de regelbundet väljer att engagera sig med er via sociala medier samt deras stad.
Desto högre poäng ett lead har, desto större är chansen att leadet blir ett försäljningskvalificerad lead (SQL), som inte har långt kvar att gå för att bli en kund.
Leadsgenereringsstrategier
Leadsgenerering omfattar verkligen ett brett spektrum av olika kampanjer, taktiker samt metoder som beroende på den plattform du väljer att använda, fångar in leads på olika sätt. Vi har här nedan gått genom de olika metoderna som du på bäst sätt kan konvertera dina besökare på din hemsida till att bli köpande klienter.
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering som även kallas SEO, innebär att du fokuserar på att ranka din hemsida så högt upp som möjligt i det organiska sökresultaten. När du har en bättre placering i Google, så kommer du att kunna generera mer trafik till din hemsida, vilket sedan kan konverteras till leads för dig. När man talar om SEO så är det uteslutande Google man brukar tala om.
Facebook Leads
Facebook har under en längre tid varit en bra metod för leadsgenerering. I början så kunde olika bolag använda sig utav utgående länkar i sin information och inlägg, för att kunna locka in allt fler besökare till sina hemsidor. Dock när Facebook annonser blev lanserat i 2007, och Facebooks algoritm började gynna konton som valt att använda sig utav betald reklam, så blev det ett stort skifte i hur plattformen användes för att locka in flera leads.
Facebook valde att börja skapa leadsannonser för just detta mål. Facebook har även en funktion där man kan sätta in en call to action, längst upp på en Facebook sida, vilket hjälper kan hjlpa till att skicka Facebook följare direkt till sin hemsida.
LinkedIn Leadsgenerering
LinkedIn har snabbt även blivit en bra kanal för företag som sysslar med leadsgenerering. När det kommer till leads så har LinkedIn skapat ”Lead Gen Forms”, som använder sig utav en autofill funktion där en användares profildata finns, när det klickar på en CTA, vilket gör det otroligt enkelt att fånga in information.
PPC / Google Ads Leadsgenerering
När vi talar om pay per click, så menar vi annaonser på sökmotorernas resultatsidor. Google har cirka 3,5 miljarder sökningar dagligen, detta gör den till den bästa plattformen för alla dina annonskampanjer, speciellt när det kommer till leadsgeneering. Den effektiviteten som finns i er PPC kampanj är väkdigt beroende av en enkelt och användarvänligt flöde, likväl en bra budget, sökord samt andra faktorer.
B2B-Leadsgenerering
B2B är en speciell affärsmodell som kräver att du har en visst förhållninssätt när det kommer till att generera leads. Enligt CRM:et Hubspot, så är den bästa metiden för leadsgenerering SEO, sedan följt utav e-postmarknadsföring samt sociala medier.
Tips för framgångsrik leadsgenerering
Det finns många rörliga delar inom vissa marknadsföringskampanjer. Det kan ibland vara svårt för dig att hålla koll, på exakt vilka delar som kommer att fungera,samt vilka som behöver en finjustering. Här nedan har vi ett antal tips, på hur ni kan bygga upp era leadskampanjer:
- Skpa bra kampanjer för alla delar av köpcykeln.
- Använd dig av rätt leadsgenereringsverktyg.
- Håll alltid löften som ni uppger i ert budskap.
- Länka alltid till en bra landningssida.
- Se till att involvera ert säljteam.
- Använd er av sociala medier på ett strategiskt sätt.
- Var hela tiden flexibel.